Van boma's tot cyanide intoxicaties - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Bouvy Claushuis - WaarBenJij.nu Van boma's tot cyanide intoxicaties - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Bouvy Claushuis - WaarBenJij.nu

Van boma's tot cyanide intoxicaties

Blijf op de hoogte en volg Bouvy

30 Mei 2017 | Zimbabwe, Victoria Falls

Dag 2!
Deze dag begon in alle opzichten kalm: 's ochtend een ochtendwandeling gemaakt over de hoofdweg voor onze B&B, daarna ontbijten en daarna opgepikt en even langs het centrum van Victoria falls gereden om wat praktische dingen te regelen. Daarna door naar het hoofdgebouw van vfwt waar de ochtend kalm begon. Eerst wat uitleg gekregen van dierenarts Foggin over de intoxicaties van wildlife, die helaas sinds de laatste 5 jaar in frequentie toenemen in deze regio. Vooral worden wilde dieren geintoxiceerd door de lokale bevolking door het drinkwater met cyanide te vervuilen. Het doel is 2 ledig: ofwel om rhino's te doden voor het hoorn (commerciële handel) of omdat er een te grote spanning is ontstaan tussen de lokale bevolking en de wilde dieren (human wildlife conflict). In al deze opzichten speelt een vfwt een hele grote rol! Onder andere doen ze onderzoek naar de doodsoorzaak van de aangetroffen wilde dieren en proberen ze aan te tonen door wie en met wat het dier gedood is (dit kan in rechtszaken worden gebruikt). Daarnaast spelen ze een hele grote rol bij de lokale bevolking in het implementeren van belangrijke kennis over het belang van de wilde dieren. Zoals het besef dat ze met zorg moeten omgaan met de wilde dieren en er trots op moeten zijn aangezien het 1 van de belangrijkste factoren is voor toerisme en dus ook inkomsten. Ook krijgt het VFWT elke week een klasje met kinderen van alle scholen uit de omgeving op bezoek die op deze manier al op jonge leeftijd worden bijgebracht wat het belang is van conservation en wildlife.
Ook hebben we meegekeken in het laboratorium waar er PCRs werden uitgevoerd van DNA uit een buffel verdacht van anthrax, om al dan niet uit te sluiten of dat de doodsoorzaak was van dat specifieke beest (met grote gevolgen indien het dus positief is!).

Smiddags gingen we op pad met dierenarts Mike: in zijn supergave jeep met een bank op het dak ;) safari time !! We gingen op pad om de dierenkliniek te bekijken die iets verderop net nieuw gebouwd is. Dit is meer het klinische gedeelte waar de lokale bevolking komt ter behandeling van hun eigen honden, katten, geiten koeien ezels etc etc. In juli hebben ze hier ook een sterilisatie castratie project. Na dit bezoekje gingen we verder om wat boma's te bekijken in de dorpen verderop. Een boma is een afgeschermd gebied gemaakt van heel veel takken (verticaal en horizontaal gebouwd tot een soort hek) en draden, waar het vee snachts wordt opgesloten om ze tegen leeuwen te beschermen.
Ook hierin speelt VFWt een belangrijke rol omdat ze een mobiele boma hebben geïntroduceerd (nu als een soort proefmodel), met een canvas doek rondom ipv houten takken zodat de dieren beter beschermd zijn. Het grote voordeel hiervan is, is dat leeuwen nog minder snel bij het vee kunnen inbreken (kunnen het vee niet zien en kunnen niet omhoog klimmen op een glad doek) vooral dat het verplaatsbaar is waardoor de vruchtbare grond direct kan worden gebruikt voor het kweken van de gewassen. Vandaag gingen we dus even inspecteren hoe het hiermee ging en om een inschatting te maken van de situatie aangezien we over een paar dagen hier al het vee gaan oormerken (zo'n 200 stuks). Dit is van belang aangezien er veel vee in 1 nieuwe (de mobiele) boma snachts kan worden ondergebracht en er dus vee van verschillende families wordt gemengd. Daarom de oormerken om achteraf discussie te voorkomen ;)

Een heeeel belangrijke les die tot me door is gedrongen door het werk van VFWT is dat je absoluut geen conservation kan doen van 1 type species wildlife of van wildlife in het algemeen als je niet ook de lokale bevolking hierin bij betrekt en je dus ook verdiept in de conflicten, belangen ed van de lokale bevolking! Alles is als 1 groot spinnenweb in elkaar verweven en bij alle beslissingen die worden genomen moeten alle factoren in overweging worden gebracht ( wilde dieren, lokale bevolking, financiën, wetgeving, etc). Ook kijken ze over landgrenzen heen en werken ze uitgebreid samen met onderzoekscentra in zambia en botswana, want de dieren stoppen ook niet bij de grens ;) Hierdoor ontstaan de zogenaamde Transfrontier Conservation Areas (TFCA).

Kortom, VFWT is met 1001 dingen tegelijk bezig, met als doel: een beter leven voor de wilde dieren en de mensen creëren, oa door het voorkomen van conflicten tussen beide!

• 30 Mei 2017 - 22:04

Fenja :

Wow Bouvy, wat een ervaringen allemaal!! Geniet ervan en btw, hebben jullie de ontsnapte leeuw nog gevonden? ;)

• 30 Mei 2017 - 22:19

Michelle:

Dag 2 pas.. en zoveel gave dingen!! Soms realiseer je je dat daar minder omdat je de dag 'gewoon' beleeft. Maar zo lezen vanaf de bank in Amsterdam klinkt het als genoeg nieuwe indrukken voor wat nachtmerries 's nachts ;) (Moest meteen aan Thailand denken hihi)
    Cool Bouf! Leuk hoe je schrijft, informatie en grappig door elkaar. Wat sommige dingen betekenen, waarom bepaalde keuzes worden gemaakt etc! Toppie! Kijk al uit naar de volgende
    En ja, ik ben ook wel benieuwd naar die leeuw ;)

• 31 Mei 2017 - 10:05

Angela:

Wauw Bouvy! Wat een hoop indrukken!
    Wat een avontuur! Spannend allemaal!

• 31 Mei 2017 - 13:10

Marleen:

Whaaa Bouvy,

Leuk zo mee te lezen met je avonturen! Goed oefenen met het verdovingsgeweer. Fryslan kan ook bush bush zijn :-)