Olifanten darten!! - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Bouvy Claushuis - WaarBenJij.nu Olifanten darten!! - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Bouvy Claushuis - WaarBenJij.nu

Olifanten darten!!

Blijf op de hoogte en volg Bouvy

05 Juni 2017 | Zimbabwe, Victoria Falls

Dag 8
Dag luitjes!
De week is weer van start gegaan! En je zou denken dat er aan het avontuur van gisteren niet te tippen valt, maar niets is minder waar! Elke dag is weer een nieuw avontuur. Vanochtend hebben we eerst alle data van de leeuwen (die we gisteren gespot hadden) vastgelegd. De wildife vet was een beetje ontdaan dat we hem niet meteen gebeld hadden(wisten wij veel, het was een zondag). Maar hij doet dus al jaren onderzoek naar de leeuwenpopulatie en volgt elke bewegingen van die beesten. Sommige (voornamelijke de dominante vrouwtjes of de mannetjes die uit de troep zijn gezet en gaan rondzwerven ) zijn gecollard, waardoor hij elke 2 of 4 uur op zijn mobiel/laptop de coordinaten binnenkrijgt en hij kan ze op die manier dus live volgen! Hij houdt een heel data bestand bij van alle leeuwen: waar ze lopen (alle coordinaten), om hoelaat, met welke leeuwen ze zijn, etc. Hij heeft zelfs speciale identificatie kaarten van leeuwen om de stand van hun snorharen tov elkaar af te beelden. Dit is namelijk uniek voor elke leeuw (net zoals onze vingerafdrukken). Al deze data stuurt hij door naar een onderzoeksgroep aan de universiteit van Oxford, waar ze al jaren mee samenwerken. Herinneren jullie je nog de beroemde leeuw "Cecil" die gedood is door die Amerikaanse tandarts? Dat was dus een belangrijke leeuw die door het vfwt was gecollard en waar deze wildlife dierenarts en Oxford dus al jaren onderzoek naar deden!
Vervolgens hebben we wat tracking- camera's aangebracht op de bomen, om passerend wildlife op foto vast te leggen , ook weer met het doel om data te verzamelen voor al hun lopende onderzoeken naar wildlife (metname leeuwen en Leopards).
Na de lunch werden we opgeroepen. We moesten er snel vandoor: er was een olifant vrouwtje gespot die een nieuw shot van Gnrh moest krijgen. Ze heeft namelijk een operatie ondergaan en mag niet meer drachtig worden. Ik heb 5cc Gnrh in de dart aangebracht en deze werd geladen in het pneu-dart. Vervolgens gingen we op pad: met z'n allen gezellig achterin de jeep op zoek naar haar. Het was al een ouder vrouwtje (zonder slagstanden (blijkt een genetisch defect te zijn) die 3 weesje had geadopteerd (al jaren geleden), dus we waren opzoek naar 4 olifanten. Nog geen 10 minuten later zagen we ze in de bosjes staan en gingen we dwars door alle struiken heen, de takken vlogen ons om de oren. Langzaam maar zeker naderde we de groep, de jonge bull kwam even inspecteren wie we waren en stond op nog geen 3 m van de auto, dat was wel even spannend. De vet had z'n dart-gun al klaar (raampje naar beneden, gewoon van achter het stuur) om het vrouwtje iets verderop te schieten maar op dat moment liep ze weg... Dus met de jeep er weer achter aan maar ze gingen steeds verder de bush in en de vegetatie werd te dicht om ze met de auto te kunnen volgen. Dus is hij lopend verder gegaan! Wij moesten op veilige afstand blijven, na nog geen 10 minuten: PANG en raak! De dart was speciaal zonder weerhaken zodat het direct na de injectie uit de olifant zou vallen, wat ook gebeurde. Helaas was de pneu-dart met iets teveel kracht afgesteld waardoor de dart al eerder uit de olifant kwam dan dat de vloeistof tijd had om intramusculair te worden gespoten (de vloeistof was nogal visceus, en heeft zo'n halve seconde nodig om te legen). Dus er zat een grote vlek op haar bil, dus helaas is niet alle inhoud erin gegaan. Vermoedelijk gaan we haar van de week nogmaals moeten darten.
Smiddags nog een lezing over 'Bush skills & awareness' gekregen, over de wilde dieren van de bush en hoe je daarmee om moet gaan. Kennen jullie de Big 5? En waarom juist deze dieren de Big 5 worden genoemd?