Telemetrie van leeuwen - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Bouvy Claushuis - WaarBenJij.nu Telemetrie van leeuwen - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Bouvy Claushuis - WaarBenJij.nu

Telemetrie van leeuwen

Blijf op de hoogte en volg Bouvy

06 Juni 2017 | Zimbabwe, Victoria Falls

Dag 9
Hi allemaal, dag 9 zit er alweer bijna op!
Vandaag begon de dag met het ophalen van de geheugenkaartjes uit de tracking-camera's die we gisteren op verschillende plaatsen hadden bevestigd op de bomen. Roger adviseerde ons om even iemand van de Trust mee te nemen op pad, aangezien er leeuwen, buffels ed rond het gebouw lopen. Dus we hadden Elvis gevraagd of hij tijd had om even mee te lopen, want gisteren hadden we ook alles gewoon lopend opgehangen. Maar aangezien hij nog ergens heen moest zouden we met de auto gaan en moesten we even omrijden. Roger grapte nog: jullie vinden ze wel terug toch ;) nou daar zaten we dan in de auto, we moesten omrijden om op de plek te komen van de camera, waardoor we dus via een hele andere route kwamen en we konden die boom in geen mogelijkheid meer vinden... We zijn wel 2 x het weggetje op en neer gereden. Elvis die achter het stuur zat moest al wat lachen. Wat voelde ik me een dom stadsmens. Hoe je je zo snel gedesorienteerd kan voelen in de bush! We lieten de auto even staan en gingen lopend verder: bleek dat er een heel ander pad parallel liep aan deze weg... Ja hoor. Daar stond de boom met camera. Nadat we alle geheugenkaarten verzameld hadden gingen we op de laptop kijken wat onze vondsten van de nacht waren. De ene camera was iets succesvoller dan de andere. We zagen een kudu, een genet, civet en een baboon. En ook een verdacht persoon snachts, vermoedelijk een stroper.
De rest van de dag zijn we op pad geweest om een troep leeuwen te vinden en een vrouwtje van deze troep te collaren. Het ging om een leeuwin van de Chamabanga troep. De leeuwin had al een collar om maar helaas werkte de GPS verbinding (met satelliet ) niet meer. Er zit namelijk een batterij in die collar die na een bepaalde tijd op is, waardoor er dus geen verbinding meer kan worden gemaakt met de satelliet en er dus geen informatie (data) meer binnenkomt. Het voordeel is dat er ook een VHS transponder in zit die op een radiofrequentie werkt (mHz) waardoor ze dus nog wel te tracken zijn in het veld (met een receiver, oftewel telemetrie). Dat gingen we vandaag dus doen. In het Zambezi national park gingen we op zoek naar haar. Vanaf dat we het park binnenreden ging de receiver aan en moesten we op zoek naar een piep geluid. We hoorde lange tijd helemaal niets. Roger ging ook even luisteren en door alle harde ruis hoorde hij een lichte piep, ik kon het nauwelijks horen. Dus die richting gingen we volgen, waardoor het signaal steeds sterker werd. Op een gegeven moment moesten we off-road. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want de hele bush staat vol met struiken, bomen, hoog gras en er liggen soms grote rotsen etc. Het gras is het probleem niet maar bij sommige dichte stukken moesten we dwars over de struiken en rotsen heen rijden. Het ging er nogal ruig aan toe. En we zijn onderweg ook een onderdeel van de auto verloren haha. En ondertussen moet je er ook voor zorgen dat je niet van de jeep afvalt en blijven luisteren en tracken... Heel bijzondere ervaring. Na zo'n uur of 2 rijden kwamen we dicht in de buurt en zijn we gestopt om de dart klaar te maken en het geweer te laden. We gebruikten zoletil icm medetomidine (120 mg + 5 mg).
De bush werd steeds dichter en dichter en we konden nog nauwelijks met de auto erdoorheen. Helaas werd het geen succes en moesten we terug. We gaan het een andere dag proberen, dan gaan we heel vroeg of later op de dag als ze gaan drinken bij de rivier. Echt wildlife eh, kun je niet sturen! Maar ongelooflijk hoe rustig die man blijft. Geduld geduld geduld. 's avonds zijn we nog even naar de brug over de zambezi rivier gegaan. Super hoog natuurlijk, met uitzicht over de watervallen. Het was al half donker dus er hing een flinke mist van al het water dus de watervallen zelf waren niet goed te zien, maar wat een geluid. Het water onder de brug kolkt als een gek. De brug is ook direct de grens tussen Zambia en Zimbabwe en er rijdt een ouderwetse stoomtrein overheen. Ge-wel-dig. Ohja en onderweg kwamen we nog een bende olifanten tegen, die de straat overstaken. Een "gewone" dag in Zimbabwe :D

• 06 Juni 2017 - 22:31

Michelle:

Leuke verhalen Bouf! Ik zie ze elke keer net voordat ik ga slapen: verhaaltje voor t slapen gaan ;) Fijn avondje daar! Dikke kus