Marathon dag - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Bouvy Claushuis - WaarBenJij.nu Marathon dag - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Bouvy Claushuis - WaarBenJij.nu

Marathon dag

Blijf op de hoogte en volg Bouvy

19 Juni 2017 | Zimbabwe, Victoria Falls

Dag 21 (alweer 3 weken hier!) en 22

Vandaag stond de marathon en halve marathon op het programma. Niet dat wij die gingen meedoen, maar het is een groot evenement hier in Vic falls en er komen mensen van over de hele wereld om hem hier te kunnen rennen.
We hadden onze wekker gezet om op tijd bij de start te kunnen zijn want er gingen wat mensen meedoen die we hier hebben leren kennen. Ook was er een soort wandeling van 7,5 km, dus dat leek ons wel wat ;) Helaas waren we iets te laat en kon je je nergens meer inschrijven. Ook waren alle renners al vertrokken. Daarom zijn we ergens een lekker kopje koffie gaan drinken (zeldzaam hier dus genieten!) en zijn we vervolgens opzoek gegaan naar de finish, waarvan we eerst dachten dat het dezelfde was als de start, maar niets bleek minder waar. De finish was aan de andere kant van de stad, zo'n 7 km lopen. Bezweet kwamen we aan bij een groot sportveld waar er honderden mensen stonden, muziek, dranktenten etc. 1 grote gezelligheid. We hebben daar wat uurtjes gekeken hoe de sportievelingen over de finish kwamen en vervolgens zijn we thuis wat gaan chillen. Ik heb een uurtje in het zwembad gehangen tot er een vriend van Marc langskwam en ons overhaalde om bij Rest Camp (een soort lodge) een drankje te gaan doen met wat andere mensen. Dat hoef je ons geen 2x te vragen. Dus de rest van de middag hebben we met een heel stel mensen drankjes gedaan aan het zwembad in het Zimbabwaanse zonnetje. Na zo'n 3 uur dit te hebben gedaan verplaatsten we naar de super gezellige bar "three monkeys" waar de afterparty van de marathon zou plaatsvinden. Het werd een oergezellige avond, met een live band die de hele avond en nacht de meest geweldige liedjes speelde. Waaronder ook wat ritmische Afrikaanse songs. Iedereen ging helemaal los. De hele dansvloer stond bommetje vol en ik heb nog nooit zoveel mensen zo beweeglijk zien dansen. Het was geweldig. Ook heb ik de Afrikaanse dans geleerd haha. We hebben letterlijk van 7uur tot 12 uur , dus 5 uur(!), non-stop gedanst.
De volgende ochtend moesten we helaas vroeg op en ik heb nog nooit zo'n spierpijn gehad van een avondje dansen. Misschien lag het ook aan de Afrikaanse dansmoves, waarbij je in een soort squat positie staat haha. Gelukkig was het een rustig dagje bij de trust. Aan het einde van de ochtend werden we opgeroepen voor een gewonde bushbuck, die kreupel was op zijn linker achterpoot. We hebben hem van dichtbij kunnen inspecteren: helemaal geen steunname links achter, zijn tarsus was enorm gezwollen en de ondervoet stond in exorotatie. Verder was hij in goede conditie en vertoonde normaal gedrag. Na wat detailfoto's te hebben gemaakt van zijn poot zijn we terug naar de Trust gegaan om te overleggen met de wildlife dierenarts. In zijn ogen was het het beste om hier niets aan te doen (op dit moment) en hem goed in de gaten te houden. Mocht het verergeren dan moet er ofwel een soort steunverband worden geplaatst (hebben ze al vaker met succes gedaan, vraag me niet hoe) of pootamputatie (is ook succesvol gebleken). Smiddag was het verder ook rustig, we hebben nog geholpen met het identificeren van teken en er een kwam nog een kudde olifanten langs gelopen. En wat wil het toeval nou, dit was exact de olifant die nog haar Gnrh shotje moest krijgen. Dus als de wiedeweerga hebben we de dart geladen met 5cc Improvac en de dartgun geladen. We moesten nog geen 20m lopen en we stonden oog in oog met de olifanten. BAM! En ja hoor, perfect gemikt in haar achterhand. En dit keer zat de volle dosis erin!

's Avonds waren we uitgenodigd bij Zsa Zsa en haar vriend thuis om te komen bbqen. Er kwamen nog wat mensen, die wij ondertussen nu ook kennen en we hebben de hele avond gezellig buiten gezeten, gegeten en gedronken. Om 9 uur waren Chelsea en ik al helemaal gesloopt van de vorige dagen en zijn we een uurtje later in ons bedje gedoken.