Leeuwen tracken - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Bouvy Claushuis - WaarBenJij.nu Leeuwen tracken - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Bouvy Claushuis - WaarBenJij.nu

Leeuwen tracken

Blijf op de hoogte en volg Bouvy

22 Juni 2017 | Zimbabwe, Victoria Falls

Dag 25

Vandaag ging voor m'n gevoel de wekker wel een beetje vroeg. Misschien begint het totale slaapgebrek van de afgelopen weken me ook een beetje op te breken. Maar er is zoveel te beleven dat Chels en ik hebben afgesproken dat we wel weer in het vliegtuig naar huis kunnen slapen en nu letterlijk ALLES eruit moeten halen wat er in zit ;)
We werden weer om 8 uur opgepikt door Roger en vandaag was het plan om leeuwen te tracken in het Chamabonga gebied, waar we daarvoor nog niet geweest waren. We gingen op zoek naar de Chundu pride, om 1 van de leeuwen (die is al gecollard, maar de GPS niet meer werkt) een nieuwe om te doen die wel werkt. We waren al een tijdje (half uurtje) aan het tracken terwijl we best snel over een geasfalteerde weg reden die dwars door de bush heen ging. Plots kregen we een duidelijk signaal binnen. We seinden dit in bij Roger waardoor we iets langzamer gingen rijden, om meer nauwkeurig hun lokatie te kunnen bepalen. Op het moment dat het signaal in een hoek van 90 graden met de weg zou zijn, moesten we Roger waarschuwen en gingen we offroad. Langs de kant van de weg hebben we het dartgeweer in gereedheid gebracht. Roger hield het dartgeweer tussen hem en de bijrijdersstoel om vanuit zijn portierraam te kunnen schieten. Nog geen 100m later was het signaal 90 graden (dus op 3 uur) en gaven we aan dat Roger de bush in moest rijden. We draaiden de auto het struikgewas in en op dat moment zie ik de leeuwin op nog geen 200m recht voor onze auto ! Wat hadden we goed getracked, al zeg ik het zelf ;) het is namelijk een heel subtiel verschil in de sterkte van het piepje en aan de hand daarvan moet je beslissen in welke richting je moet gaan. En soms hoor je dat piepje voor uren en uren en moet je dus op het goede moment kiezen om off road te gaan, meestal rij je dan nog wel een tijdje door de bush voordat je ze kan zien maar nu zaten we dus precies goed! Dus tot zover verliep alles uiterst soepel. We reden langzaam maar zeker dieper de bush in en kwamen steeds dichterbij. Op nog geen 50m werd het duidelijk dat er nog 2 leeuwen aan de linkerzijde van haar lagen. Misschien is het moeilijk voor te stellen dat je niet gelijk alle leeuwen ziet, maar ik kan je garanderen, deze beesten zijn een master in het opgaan in hun omgeving. Zelfs toen ik haar al had gespot maar even iets anders moest doen, kon ik haar contouren nauwelijks meer terugvinden in het struikgewas. Ze waren rustig en lagen in het hoge gras ons te observeren. We kwamen dichter en dichterbij. Toen moest ik met een speciaal apparaat de afstand aflezen: 25m tot leeuwin met collar. Chels controleerde het en kwam op 20m. Door die verwarring heeft Roger zijn geweer op 20m afgesteld en schoot. Helaas kwam de dart net voor de leeuw terecht, in het struikgewas. De leeuwen sprongen op en stoofden ervandoor. Helaas.... Geen succes. Op dat moment zagen we dat er een auto vol met mannen ons van achteren benaderde: bleek dat ze dachten dat wij stropers waren. De dart lag ergens verderop in het zand en hebben we vanuit de auto opgepikt. Vervolgens zijn we nog de rest van de middag op pas geweest om data te verzamelen omtrent verschillende onderzoeken die lopen. O.a. gingen we kijken voor vulture nesten en gingen we leeuwensporen zoeken en archiveren.
Terwijl ik dit aan het schrijven ben, zit ik in het gras voor het gebouw van de Trust te chillen in het zonnetje met de anderen. Plots springt Walt op en blijkt er een cobra op nog geen meter van ons verwijderd te zitten! Zo zie je maar, overal kan er gevaar dreigen.
Net voordat we naar huis gingen heeft dr. Foggin nog een pinnetje geplaatst in een gebroken vleugel van een Brown-hooded Kingfisher. Hij gebruikte als "pin" gewoon een naaldje waar hij het plastiek kapje vanaf brak. Heel ingenieus. Ben benieuwd of het een succes wordt.

• 23 Juni 2017 - 11:03

Marleen:

Hey zuipschuit! Balen van de leeuw...fantastische verhalen. Leuk om zo een beetje mee te genieten!
    Die Afrikaans dans willen we graag van je zien zodra je terug bent :-)