introductie dag - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Bouvy Claushuis - WaarBenJij.nu introductie dag - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Bouvy Claushuis - WaarBenJij.nu

introductie dag

Blijf op de hoogte en volg Bouvy

29 Mei 2017 | Zimbabwe, Victoria Falls

Dag mensen!
Dag 1 achter de rug! Hele leuke en interessante dag. S' ochtends rond een uur of 8 werden we opgepikt bij de B&B en gingen direct naar het gebouw van Victoria Falls wildlife trust, midden in een nationaal park. Meteen bij aankomst vielen we al met onze neus in de boter: er was een leeuw ontsnapt uit het Victoria falls nationaal park en mensen uit het dorp hadden de leeuw de hoofdweg zien oversteken. Dus gingen we meteen op pad om de omheiningen te checken en te achterhalen waar hij eronder door was gegaan. We reden helemaal naar het begin van het park, parkeerde de auto bij de ingangspoort en gingen lopend verder... Daar liepen we dan... Midden in de bushbush op zoek naar het spoor van een leeuw... Hopend dat we hem niet opeens tegen het lijf zouden lopen... Nog geen 100 m van de hoofdingang zagen we al de gigantische pootafdrukken van de leeuw in het zand. Het was een mannetje volgens de ranger. Zo bizar.
Gedurende de dag een rondleiding gehad over het terrein en alle faciliteiten van het gebouw bekeken: een laboratorium waar ze allerlei onderzoeken doen naar ziekten bij wildlife en de gedomesticeerde dieren, als ook DNA onderzoek (PCR) van o.a. neushoorns (ivm stroperij) als ook uitgebreide histopathologie waarbij ze alles zelf doen: van het weefsel op formol tot het beoordelen van de histologische preparaten. super knap. Ook hebben ze een apart gebouw om autopsies uit te voeren bij aangetroffen dood wild om de doodsoorzaak te achterhalen, zoals bv. Antrax. Waar helaas nog regelmatig grote uitbraken van zijn.
Ook kregen we vandaag uitgebreid uitleg van de wildlife dierenarts over wildlife immobilisation, oa hoe de dart guns werken, welke anaesthetica worden gebruikt en vooral hoe alles in zijn werk gaat op het moment supreme ;)
Ook hebben we een hele presentatie gekregen van de director van Vfwt over alle projecten die gaande zijn op dit moment, over wildlife conservation, rescue, human wildlife conflict situaties , etc etc etc te veel om op te noemen maar in 1 woord: IMPRESSIVE!

Smiddags gingen we naar een super deluxe lodge bovenop een berg met uitzicht over de Victoria Falls. Dichtbij deze lodge wordt er een tamme cheetah gehuisvest, ook opgevangen en verzorgd door VFWT. Helaas is het niet mogelijk om hem ooit weer in wild uit te zetten. De cheetah, Silvester, was als pup de enige overlever nadat een leeuw al zijn broertje zusjes en moeder had gedood en dus nooit heeft geleerd een prooi te doden. Na een knuffel met deze mooie lieve vriend werd hij los gelaten in de natuur waardoor hij dagelijks lekker even kan rennen in de wilde bushbush, en achter de impala's aan kan rennen :)
Na dit mooie avontuur zijn we nog even langs een olifantenkamp gereden waar olifanten worden opgevangen die ook op jonge leeftijd wees werden tgv stropers. En heb ik de olifanten wat lekkers kunnen voeren.
Een hele interessante eerste dag dus !

• 30 Mei 2017 - 22:12

Joost:

Nu al fan van Silvester! Ik zie hem al als een soort van van golden retriever achter eendjes aanrennen. Prachtig beeld. Graag meer updates over deze held als het kan ;)