van mangoose tot olifant - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Bouvy Claushuis - WaarBenJij.nu van mangoose tot olifant - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Bouvy Claushuis - WaarBenJij.nu

van mangoose tot olifant

Blijf op de hoogte en volg Bouvy

01 Juni 2017 | Zimbabwe, Victoria Falls

Dag 3&4

Hi guys! Alweer dag 4 van deze reis! Weer heel veel gebeurd en meegemaakt. Onmogelijk om alles op papier te zetten, maar zal een poging wagen ;) Gisteren hebben we wat stalen afgenomen van een Mangoose. Dit zijn van die kleine diertjes die een beetje lijken op een klein dasje. Aangezien er recent een (vermoedelijke nieuwe) tuberculose vorm is geconstateerd (mycobacterium mangui of iets in de trand) in dit species, wordt er nu verder onderzoek naar gedaan door vfwt. Dus we hebben het kleine diertje onder narcose gebracht ( als dwangkooi werd een gewone tas gebruikt) en hebben we wat teken verwijderd (er loopt ook een onderzoek naar teken in dit gebied), wat bloed afgenomen en een BAL uitgevoerd ( bronchio-alveolaire lavage). Deze testen hebben we vervolgens zo goed als zelf uitgevoerd in het lab. 's Avonds nam een local ons mee naar een gezellige bar in de stad. Terwijl we daar aan het sippen waren van onze heerlijke cocktail komt er ineens een olifantenbul langsgelopen. Nog geen 5 minuten laten horen we 2 harde knallen (waarschuwingsschoten) en komt de olifant in tegengestelde richting aangerend, opgejaagd met z'n staart verticaal omhoog en oren naar voren gericht. Dit is dus een perfect voorbeeld van een human-wildlife conflict, waar vfwt dus zo veel mogelijk aan probeert te doen.

Vandaag bestond het ochtendprogramma uit het bezoeken van wat lokale dorpen en het inspecteren van enkele boma's waar we verderop in de week weer koeien gaan oormerken. Het vfwt heeft community guards, mannen van de lokale bevolking die werken voor het vfwt en zorgen dat conflicten tussen wildlife en mensen tot een minimum beperkt blijven. Zo hebben deze mannen elk hun eigen gebied (waar ze wonen) en ze kennen dus ook alle families waardoor er makkelijk contact kan worden gelegd. Hun taak is om bij conflictsituaties direct te komen helpen (metname veel overlast van leeuwen in dit gebied waar we vandaag waren) en deze leeuwen af te schrikken. Concreet wilt dit zeggen dat deze mannen worden opgeroepen als een leeuw de bevolking en metname het vee nadert, waarbij ze op hun (hier zeldzaam voorkomende!) fiets stappen ( van vfwt) en erheen gaan om de leeuw te verjagen. Het mooiste moet nog komen, want ze gebruiken hiervoor de enige echte vuvuzela's! ( ja die van het voetbal in zuid-Afrika). Dus we zijn de hele ochtend met deze mensen op pad geweest en op die manier een hele hoop te weten gekomen over hun leefgewoontes en typische cultuur dingen ( om maar een voorbeeldje te noemen: vrouwen worden begraven in de buurt van het eten en de mannen bij de boma's, gewoon in de achtertuin;)). Ook hebben we hun uitgelegd wat zonnecreme was, wat waren ze gefascineerd hierdoor ;)

Smiddags hebben we uitgebreid uitleg gekregen over telemetrie, oftewel het opsporen van dieren met een collar dmv een radiofrequentie die wordt uitgezonden door de transponder in zo'n collar, en het signaal vangen wij op dmv een receiver. Vervolgens ook in praktijk gebracht ;)
S avonds nog naar een bootclub geweest aan de Zambezi rivier om een drankje te doen, super mooi uitzicht en zonsondergang. Niet te beseffen dat dat water bommetje vol zit met krokodillen en hippo's...

Ohja ook zal ik nog even terugkomen op het leeuw gebeuren aangezien enkele erg nieuwsgierig waren naar de afloop :) die ene leeuw is gewoon wildlife dus mag wel gewoon overal rondlopen maar het liefst houden ze hem binnen de parken om dus conflicten met mensen te voorkomen. Dus het is niet zo dat hij echt " ontsnapt " was , het blijft tenslotte wildlife.

• 02 Juni 2017 - 00:14

Robin Claushuis:

Goed Bouvy, je schrijft heel leuk. Fijn dat je regelmatig verslagje schrijft. Kunnen we ons een beetje inleven met wat je doormaakt. Ik kijk uit naar je volgende verslag. Hug papa