rhino rhino rhino en nog meer rhino's + Vic falls - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Bouvy Claushuis - WaarBenJij.nu rhino rhino rhino en nog meer rhino's + Vic falls - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Bouvy Claushuis - WaarBenJij.nu

rhino rhino rhino en nog meer rhino's + Vic falls

Blijf op de hoogte en volg Bouvy

17 Juni 2017 | Zimbabwe, Victoria Falls

Dag 19 & 20
Vrijdag waren we weer vroeg uit de veren, we waren om 6uur op pad om de laatste 2 neushoorns te gaan onthoornen. Nadat alle spullen weer ingeladen waren bij de Trust, gingen we richting het nationale park, Stanley&Livingstone. Het was een prachtige rit door de bush waarbij het langzaam licht werd en de zon prachtig opkwam uit de bush. We zagen onderweg nog giraffen, zebra's, veel impala's, baboons etc. Net zoals de vorige dag verzamelde iedereen zich op de grote open vlakte midden in het park, waar de heli makkelijk kon landen. Terwijl wij achterop de jeep aan het genieten waren van de natuur, de opkomende zon en alle dieren om ons heen, was de heli met daarin de piloot en dr. foggin het hele gebied aan het afscannen op tekenen van de rhino's. Na nog geen uurtje later kregen we via de portofoon door: neushoorn gesignaleerd, chase is van start gegaan. Nog geen enkele minuten later galmde "dart in!" uit de portofoon. Iedereen was startklaar dus we raceten door de bush over alle zandweggetjes naar het gebied waar de rhino was gedart. Wat was dat gaaf!! We stuiterden alle kanten op bovenop die jeep. Hoe dichter bij we kwamen hoe meer geluid en wind en opwaaiend stof van de heli. En plots zie je dat reusachtige beest tussen de bosjes: ze strompelde nog wat rond. We gingen een heel stuk off road dwars door het struikgewas heen om zo dicht mogelijk bij de rhino in de buurt te komen. Op nog geen 20 m werd de jeep geparkeerd en sprong iedereen uit de jeep en als een geoliede machine greep iedereen zijn materiaal en rende naar de rhino. Alle takken en bomen werden omver gezaagd, zuurstof aangebracht in zijn neus, en op lateraal geduwd. Toen we halverwege de procedure waren hoorden we opeens wat takken kraken, er kwam een gigantische rhino bull vanuit de bosjes op ons afgestormd. De rangers van het park (met geweren) probeerde hem af te schrikken en de andere kant op te jagen. Ook werd de heli weer opgeroepen om hem te verjagen. Wat een ervaring!! Alles verliep verder soepeltjes en alle rhino's hadden een perfecte recovery. En er zijn gelukkig geen ongelukken gebeurd. Het was 1 van de gaafste dingen in mijn hele leven en kan het nog steeds niet helemaal bevatten. Die ochtend hebben we nog een rhino onthoornd. En rond 2 uur waren we klaar. Na deze lange ochtend zijn we met het hele team gaan luchen en hebben we een debriefing gedaan.
Eenmaal weer thuis bij de Trust hebben we alle spullen opgeruimd en alle stalen verzameld en verwerkt, zoals de huidsamples, edta bloed, serum en teken. Rond een uur of 5 gingen we voldaan naar huis, wat een dag! Maar de dag was nog lang niet voorbij. Na wat te hebben uitgerust, gegeten en gedoucht gingen we naar de bootclub waar een groot feest gaande was. Het was oergezellig! Iedereen kent iedereen en iedereen kent ons nu ook haha. En om de een of andere reden zijn we een soort attractie want iedereen wil met je praten. Echt bizar, maar wel leuk. Het is zo'n klein wereldje! Hierna zijn we nog gaan dansen in shoesstrings tot in de vroege uurtjes. Wat een leven hier !!

Vanochtend tot 1 uur uitgeslapen. We waren gesloopt. Daarna zijn we (Chels, Walt en ik) uitgebreid gaan lunchen bij lookout Cafe en daarna zijn we naar de Vic falls gegaan. Wat is dat prachtig. Het is nog vele malen mooier dan ik ooit had kunnen bedenken. Het is gigantisch groot, het water stort er met een gebulder van de rotsen af en door de zon krijg je de mooiste regenbogen in de mist. Aan 1 kant van de falls is het super zonnig en droog maar als je de 2 km naar de andere kant loopt wordt het echt een regenwoud klimaat: warm en super vochtig. Het regent er gewoon mist. We waren dus ook drijf- en drijfnat geworden. Wat een prachtige natuur. Begrijpelijk dat het 1 van de 7 wereldwonderen is. Het is in 1 woord: AMAZING ! 's avonds hebben we niet meer zoveel gedaan en hebben wat gechilled aan de bar van onze B&B. We zitten in een hele gezellige B&B want alle locals komen hier op vaste avonden drankjes doen. En het meest ideale is: in nog geen 10 stappen lig ik in m'n bed :)

• 19 Juni 2017 - 19:07

Sietske:

Wat een belevenissen! Ik hoor het wel: het is echt genieten!